¡¡¡No te lo pierdas!!!

Hamlet amb titelles

El fet de poder contar de manera més innovadora històries de la nostra literatura com Hamlet permet conservar-les, entendre-les i gaudir-les d’altra forma

JOSEP MIQUEL ARQUES (DEPARTAMENT DE VALENCIÀ) I VICTÒRIA ÁLVAREZ (2n BAT). En passat dimecres 27 de novembre l’alumnat d’Arts Escèniques de 2n de Batxillerat va anar a la representació de Hamlet’, la nova producció de la companyia valenciana Bambalina Teatre Practicable, adaptada del text de Shakespeare, dirigida per Jaume Policarpo i interpretada per un sol actor manipulador, Jorge Valle.

Segons les paraules de l’alumna Victòria Álvarez:

“Aquesta actuació de teatre va ser una representació de la història de Hamlet amb titelles. Es tractava d’una estructura circular al escenari que presentava diverses titelles que es podien penjar, i que l’actor va utilitzar per poder desenvolupar les diferents situacions amb diversos personatges.

D’altra banda, es tracta d’un tipus de teatre amb molta dificultat ja que l’actor, a banda de memoritzar i reproduir els diàlegs, ha d’interpretar als personatges mitjançant gesticulacions, tons i intensitats vocals per poder fer entendre al espectador el caràcter de cada escena, i el tipus de reacció dels integrants.

Personalment, m’ha paregut una actuació de molt valor degut al gran treball de l’actor en relatar una història com la de Hamlet, plena d’infortunis i sentiments exagerades, en un temps tan extens. A més, l’acompanyament de la música per poder intensificar els moments més dràstics es un altre factor que aporta dinamisme i realisme a l’obra.

En conclusió, el fet de poder contar de manera més innovadora històries de la nostra literatura com Hamlet permet conservar-les, entendre-les i gaudir-les d’altra forma”.

En paraules de la companyia: Volíem  intentar fer el més difícil de la manera més senzilla perquè a estes altures de la partida resultava molt més fàcil trobar la bellesa en les coses més senzilles, la profunditat en les paraules més clares i la veritat en els impulsos més purs. I Hamlet és, precisament, tot això: teatre vertader nascut de l’impuls més noble. L’humus d’on ha brotat tot el nostre teatre. I sembla coherent plantejar el repte amb titelles que representen els personatges i un sol intèrpret-demiürg bussejant dins una obra com qui arriba a un nou planeta inexplorat, tot sol, com s’està dins d’un somni. Sí, titelles, perquè ens miren des de fora i són poroses a les forces transcendents.

Una gran obra, sens dubte, i un comportament de l’alumnat que reomplia el teatre, exquisit.